Wednesday, December 10, 2008

mula sudah episod berpantang

1 december 2008, aku da selamat melahirkan seorang puteri comel.. jadi bermula juga la episod berpantang pertama dalam hidup aku... lepas melahirkan zara, aku masih di hospital selama 3 hari, so tak la rase sangat berpantangnya sebab asik kene jaga ngan nurse, aku tak mampu bergerak langsung, so nurse yang mandikan aku, uruskan segala keperluan aku selama 3 hari..cuma makanan hospital aku x bleh makan, diorang bagi makanan macam untuk orang tak sakit jer.. so mama yang akan datang bawak makanan berpantang dari rumah... hehehe..
so aku mula berpantang dirumah dari hari keempat.. untungnya aku pada mula berpantang ni sebab ada 3 oarang yang sedia melayan kerenah aku.. huhu.. mama, mak uda and nenek.. aku anak sulung merangkap anak saudara sulung dan juga merangkap cucu sulung yang melahirkan cicit sulung.. huhu so semua excited..
bagi aku, berpantang tak la seteruk yang orang lain katakan.. yela mungkin lain orang lain pengalamannya.. dan bagi aku.. ni pengalaman aku yang masih baru nak meniti hari hari berpantang... setiap pagi dalam kol 6.30am aku da bangun sebab be akan bangun tuk solat subuh and terus siap nak p keje.. so selalunya aku akan breastfeed zara.. dalam kol 8.00am aku akan mandi.. time ni zara tido lagi.. pastu dalam kol 8.30am mama akan bawakan bfast kebilik aku.. bfast tak kira pagi ke tgh ari ke malam ke mesti nasi!.. naik jemu plak aku makan nasi
huhuhu.. cuma lauk je yang bebeza2.. time ni biasanya makuda akan mandikan baby dan siapkan baby.. so bila aku dah siap makan, baby dah siap mamai2 atas katil aku.. dah wangi.. hehehe.. pastu macam biasa aku akan lepak sekali ngan baby atas katil aku.. sambil tgk tv, tak pun layan internet atas katil.. buat masa ni zara lebih suka tido dari berjaga, dia akan merengek bila diapers basah atau lapa.. =) senang anak mummy ni x kuat nangis.. dalam kol 10, mesti akan ada sesiapa yang akan hantarkan limau sunkist dengan air kayu rempah gunung.. kol 1.30pm plak, mama atau mak uda akan hantarkan set makanan tgh hari dlm bilik... mcm mam besar, aku makan atas katil, sbb tak bleh nk jalan2 sangat.. perut kene belahkan.. dalam kol 3.00 mama akan hantar plak biskut kering 3/4 keping ngan air akar kayu lagi... pastu dalam kol 6.00pm aku mandi, baby pun mandi... biasanya lepas mandi mesti mama hantarkan set dinner aku plak.. hehehe

macam tu la aktiviti harian aku selama berpantang.. dok ngadap baby yang tido, BF baby, kalau agak dia x kenyang baru aku sro sesape bancuhkan susu baby.. pastu 24 jam dok ngadap tv ngan internet atas katil... cuma lately ni mama sro aku rajin2kan berjalan bagi darah tu berjalan.. so aku main jalan2 dalam umah sambil tampung perut aku dengan tangan... tuhan je tau camana rasa bila nak berjalan tu.. mcm nak luruh perut jantung sumer.. sakit x usah cakap... tapi tetap gagahkan diri sebab nak cepat baik.. o ya disebabkan aku ceaser, tak blehlah aku guna tungu, sauna and jamu2 sume.. semua kene tangguhkan.. buat masa sekarang aku cuma makan ginseng ngan ginko setap pagi ngan malam, makan ubat doc, makan sup ikan haruan hari2 (sampai da jemu).. nasib baik lauk2 sampingan mama slalu masak yg best2.. tapi mesti ada halia, bawang putih, pegaga, lada itam.. tapi cara masak tu pelbagai2... mama kan suke masak.. hehe untungye ada mama yang best masak.. sampaikan orang lain pun dok teliur tgk lauk berpantang aku.. n diorang pon tumpang same!.. kekeke.. dan yang pastinya selama seminggu aku berpantang ni.. berat aku turun mendadak.. adik2 aku, org yg datang visit sume dok kata.. badan aku makin susut.... huhu moga2 susutla senhingga abis pantang.. kalo bleh mantain la...

kalau dimalam hari plak.. tugas be adalah membuat susu baby, sebab kalau nak sro dier tuka diaper ke dodoikan baby ke be tahap beginer lagilk.. tapi alhamdulillah setakat ni bile aku kejut je be, dengan pantas be akan bangun and buatkan susu baby... x kire la kol bape pon.. sayanggg be.. mwah..

emm.. aku x pakai pilis.. sbb mama dulu pun x pakai.. kekeke.. cume stokin je yang aku sentiasa pakai... kain batik sampai hari ke 6 berpantang je aku pakai.. pastu aku da start pakai pants.. hehhe.. cume skarang ni akibat banyak sangat ubat bius/epidural yang diinject dalam tulang blakang aku ni, aku mengalami sakit tulang belakang yang amat.. mane nak tanggung sakit operate ni lagik... adoila.. tahan je ni.. hari2 be dok sapu creame panas kat tulang blakang aku.. sengalnya x bleh nk cakap...
so harini baru hari ke 9 aku berpantang.... masih jauh lagi hari untuk aku teruskan berpantang ni... moga2 aku tabah sengan ape jua kuadaan.. aminnn...

2 comments:

-LaDy rAzOr- said...

mummy baby zara....
chayo' chayo' chayo'!!!
take care darl...muahhhhh....

Mama Awisy said...

aduhai..rasa sudah merasanya dulu..sungguh tak sangup nak jalan..tambah2 perut extra melayut kena kat tempat c-ser!

Little Fairy Princess Outdoor Photoshoot

Bibidi-bobidi-boo ♥