Wednesday, December 17, 2008

update episod berpantang

dah dua minggu lebih aku dioperate.. luka kat perut ni pun dah makin ok.. dah tak rasa lagi ngilu2.. cuma kalau aku bergerak rahim aku yg rasa sengal n ngilu n pedih.. maybe luka torehan kat rahim x berapa nak baik lagi kot. aku ni pulak lasak bukan main.. tak bleh dok diam.. asik nak bejalan je dalam umah.. =p.. hari2 kene bebel ngan mama.. takpun ngan be sebab malas sangat nak pakai stokin.. kalau be ade kat umah memang gerenti pakai.. sebab be yang akan pakaikan stokin hari2.. hehe.. pastu tugas be selain dr pakaikan aku stokin adelah bagi aku makan ubat setiap pagi... kalau be lupa alamat tak makan la ubat aku sepanjang hari.. hehehe.. nasibla aku dianugerahkan hubby yang bertanggungjawab =).. and lagi satu tugas be yang tak pernah miss.. buat susu baby.. kalau be x keje.. memang dr pagi sampai pagi balik be yang bancuh.. hehe aku breast feed jugak zara, cuma zara x puas kalau breast feed.. so aku bg la susu formula... cuma aku x pernah miss lagi la bagi susu badan, mama kata nanti kalau x bagi brest bengkak..

dah 2 minggu ni, aku dah mula ngan perkara2 yg selalu org berpantang buat, macam bertungku, sauna and mandi serung. sebelom ni x bleh sbb aku ceaser. setiap pagi n petang, mama akan rebus daun2 hutan, daun kemuduk ( mama yg ckp aku x kenal pun.. hehe), serai wangi, unbut pisang hutan, sirih, daun pandan dan banyak lagi la.. air rebusan tu wangi.. so bile da payu semua tu.. mama campurkan ngan air sejuk jadikan air tu suam2 panas.. pastu aku mama suruh berkemban n duduk, pastu mama jirus air tu kat badan aku sambil urut2 kepala badan dan kaki aku.. mama cakap air serung ni untuk lancarkan perjalanan darah.. tu amalan org dulu... mama ckp dulu nenek buatkan tuk mama and pesan nanti mama kene buat tuk anak mama plak.. kire warisan turun temurun la ni..

baby zara pun da makin besar.. and da makin pandai... luckily baby zara x kuat meragam, kalau lapa pun x nangis, pampers da peuh ngan wee wee ke, e ek ke.. pun x nagis.. cuma buat suara2 rengek je.. heheh cuma kalau dier da bg signal.. da rengek sket2.. pastu wat tak paham je kat dier.. baru la dier nangis.. especially kalau bg susu lambat.. hehehe.. pastu kalau main baring2 ngan zara.. dier da pandai nak pusingkan balik badan dier.. kepala n badan da meniarap.. tapi bontot plak failed!. hehe berat dek pampers kot... satu lagi kalau mase mandi mesti tegak je kaki dier berdiri.. kepala tu mmg da kuat.. kalau bg meniarap mesti dier suke angkat kepala pandang kiri kanan.. da penat baru rehat n jatuhkan kepala.. hehe.. anak mummy cepat besar ye sayang..

2 january ade appoitment kat azzahrah.. aku kene jumpe doc noraini and zara kene jumpe doc nik..nk kene inject.. hehe.. hoorey! bleh jumpe doc noraini lagi... best!

No comments:

Little Fairy Princess Outdoor Photoshoot

Bibidi-bobidi-boo ♥